پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات PET ترموپلاستیکی می باشدکه از پلیمریزاسیون تراکمی ترفتالیک اسید TPA یا دی متیل ترفتالات DMT و اتیلن گلایکول حاصل میشود خصوصیات مطلوب این ترموپلاستیک سبب گسترش فراوان آن درصنایع مختلف گردیده است از مصارف عمده PET می توان در صنایع نساجی بسته بندی مواد غذایی لاستیک سازی خودروسازی شیمیایی، پزشکی ساختمان و غیره را نام برد پلی اتیلن ترفتالات به علت تولید انبوه و تجزیه ناپذیری ضایعات آن توسط طبیعت تهدیدی بسیار جدی برای محیط زیست محسوب می گردد لذا امروزه ضایعات مواد پلیمری به خصوص پلی اتیلن ترفتالات از دیدگاه اقتصادی و حفظ محیط زیست دارای جایگاه ویژه ای است براین اساس ایجاد راه کارهای مناسب با هدف ارائه فرایندی موثر جهت بازیافت این ضایعات از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. در این مقاله ابتدا روش های تولید صنعتی و فرمولاسیون تولید پلی اتیلن ترفتالات شرح داده شده است سپس روش های متداول بازیافت شامل بازیافت مکانیکی شیمیایی و انرژزی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند که دراین میان روش های بازیافت شیمیایی که خود شامل روش های هیدرولیز گلیکولیز متانولیز و آمونولیز دارای بیشترین کاربرد صنعتی راندمان و صرفه اقتصادی می باشد.

پلی اتیلن ترفتالات (Polyethylene Terephthalate) که به اختصار PET یا PETE نوشته می شود یک پلیمر ترموپلاستیک است که از خانواده پلی استرها است. در واقع PET معروفترین و پرکاربردترین پلی استر مورد استفاده در صنعت غذاست. PET به دو صورت  آمورف و نیمه کریستالی موجود است که در حالت آمورف شفاف و در حالت نیمه کریستالی مات و سفید است. PET در حالت نیمه کریستالی استحکام، شکل پذیری، سفتی و سختی خوبی دارد. PET آمورف نسبت به نیمه کریستالی شکل پذیری بهتر اما سفتی و سختی کمتری دارد. همانطور که از ساختار PET مشخص است عمده ترکیبات استفاده شده در آن عبارتند از ترفتالیک اسید (حدود ۷۰ درصد) و اتیلن گلایکول (حدود ۲۷ درصد). با توجه به قطبی بودن ساختار PET این ماده رطوبت گیر است و مقداری جذب رطوبت دارد.

کاربرد های PET

این محصول به طور گسترده ای در ساخت فیلم های عکاسی ، بطری های نوشیدنی ، و الیاف به کار رود . همچنین در تهیه الیاف پیوسته BCF و نخ صنعتی و Staple ، POY منسوجات و پوشاک کاربرد دارد . به علت اثر نداشتن PET در مزه و پایداری در برابر گرما به عنوان بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود . استفاده از پت مزایا و معایب فراوانی دارد که از جمله مزایای آن شفافیت، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر ضربه، حمل و نقل آسان بدلیل سبک بودن، حفظ و نگهداری مناسب گاز و رطوبت موجود در نوشیدنی ها، پایین بودن مصرف انرژی در تولید و قابل بازیافت بودن و از جمله معایب آن برگشت ناپذیر بودن، افزایش زایدات دفعی و افزایش حجم زباله های تولیدی می باشد.