شیر های فشار قوی پنوماتیک

  شیرهای فشار قوی پنوماتیک

شیر فشار قوی پنوماتیک یکی  از پر کاربردترین شیرهای برقی میباشد در واقع پنوماتیک همان هوای فشرده میباشد که توسط یک کمپرسور هوای آزاد دریافت و فشرده میشود و از طریق لوله ها برای مصارف مختلف ارسال میشود.در مسیر ارسال هوای فشرده برای کنترل فشار هوا ، مقدار خروجی هوا و ارسال هوا از شیر برقی میتوان استفاده نمود. به عبارت دیگر شیر برقی یک دستگاه الکترومغناطیسی است که از طریق یک سیم پیچ و عبور جریان الکتریکی در آن دریچه عبور سیال را باز یا بسته می کند و با توجه به جنس و سایز و فشار و دما و نحوۀ عملکرد و همچنین تعداد پورت ورودی و خروجی به گونه های مختلفی دسته بندی می شود ، شیر های برقی پنوماتیک برای کنترل جک ها، برای کنترل سیلندرها در سیستم های پرقدرت بادی و …کاربرد دارند

 

برخی از انواع شیر برقی

  1. شیر های برقی دایرکشنال، بیش از دو پورت برای ورود و خروج سیال دارند.
  2. شیر برقی با عملکرد مستقیم ،که در این مدل ولو پیستون مغناطیسی به صورت مستقیم باعث باز و بسته شدن مسیر سیال میگردد و نیاز به اختلاف فشار بین ورودی و خروجی نیست.
  3. شیر برقی با عمکلرد پایلوت یا غیر مستقیم گفته می شود به زبان ساده از فشار خط ورودی برای بسته نگه داشتن شیر استفاده میکند و در عمل با انرژی کمتر حجم بیشتر از جریان سیال را از خود عبور می دهد.
  4. شیر برقی Pilot Operated with assisted lift، در این مدل چیزی بین عملکرد مستقیم و عملکرد پایلوت میباشد که دیافراگم به پیستون متصل است و زمانی که بوبین تحریک می شود در فشار کم دیافراگم به صورت مستقیم از قسمت مربوطه جدا می شود و در فشارهای بالاتر دیافراگم به کمک فشار درونی شیر جابجا می شود .

شیر برقی

فاکتورهای مورد توجه برای انتخاب شیر برقی :

  1. ولتاژ و جریان شیر برقیانواع شیر برقی
  2. نوع ولتاژ اعمالی به آن ها
  3. حداکثر زمان روشن بودن آن ها
  4. نوع شیر
  5. اندازه دهانه
  6. نوع فشار
  7. مواد یا محیطی که شیر میتواند در آن کار کند
  8. نوع اتصال برای هر دستگاه
  9. حداکثر فشار کاری شیر برقی : در شیر برقی برابر حداکثر فشار کاری سیستم از که شیر برقی برای کارکرد بدون آسیب برای آن فشار طراحی شده است.
  10. حداکثر اختلاف فشار باز شدن شیر برقی:حداکثر اختلاف فشار باز شدن برابر حداکثر اختلاف فشارییست که شیر میتواند در این حالت باز شود.
  11. حداقل اختلاف فشار کاری شیر برقی :حداقل اختلاف فشار مورد نیاز برای باز بودن شیر برقی است. و زمانی که P1 – P2  خیلی کم باشد دیافراگ یا پیستون نمیتواند باز بماند.

 

 

اجزاء شیر پنوماتیک

  1.  بدنه
  2. ورودی سیال
  3.  خرووجی سیال
  4.  سیم پیچ
  5.  قاب سیم پیچ
  6.  اتصال سیم ها
  7.  میله فلزی
  8.  فنر
  9.  دریچه خروجی

در شیر برقی کل شی با در پوش پوشیده میشود.این پوشش شیر را از گرد و غبار و ذرات خارجی و راه انداز را از آسیب محافظت میکند.