تولید پت

تولید پت و پریفرم

تولید بطری پت توسط دستگاه های بادکن پریفرم های تولید شده در دستگاه های تزریق انجام می شود. دستگاه های بادکن پت پریفرم انواع مختلفی دارند و می توانند دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک باشند. به طور کلی دستگاه بادکن پت پریفرم متشکل از دو بخش اصلی است :

بخش اول: آون دستگاه که شامل چند طبقه المنت شیشه ای است. دمای این المنت ها با توجه به وزن، شکل و رنگ پت پریفرم تنظیم می شود. پت پریفرم در این آون تا دمای Tg (دمای انتقال شیشه ای که برای PET در محدوده ۷۶ درجه سانتیگراد است) حرارت دیده و نرم می شود.

بخش دوم: بادکن دستگاه که شامل PLC و گیره دستگاه است که قالب روی آن نصب می شود. شکل بطری پت به شکل قالبی بستگی دارد که روی دستگاه نصب می شود. در این مرحله پت پریفرم که در آون نرم شده است درون قالب قرار گرفته و با فشار هوا باد شده، به بدنه سرد قالب می چسبد (قالب های باد نیز همانند قالب های تزریق توسط آب سرد خنک می شوند) و شکل قالب را به خود می گیرد. در این مرحله بطری پت شکل گرفته و آماده بسته بندی است.

PET با توجه به ساختار قطبی خود یک پلیمر جاذب رطوبت است بنابراین قبل از فرآیند شدن باید رطوبت آن گرفته شده و خشک شود. این کار در قیف های خشک کن (Dryer hopper) بزرگی انجام می شود که بسته به ظرفیت تولید دستگاه ظرفیتی از ۳۰۰ کیلوگرم تا ۱ تن دارند. به منظور تولید پریفرم، گرانول های خام PET توسط موادکش های اتوماتیک به این قیف ها وارد شده و برای مدت زمان ۳ تا ۴ ساعت در دمای ۱۴۰ تا ۱۷۰ درجه سانتیگراد (بسته به ظرفیت قیف خشک کن) نگه داری می شوند تا کاملاً رطوبت آن ها گرفته شود. سپس توسط دستگاه موادکش به سیلندر دستگاه تزریق پلاستیک وارد می گردند. در طول سیلندر دستگاه تزریق زون های حرارتی مختلفی قرار دارد که دمای آن ها را بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ درجه سانتیگراد تنظیم می کنند. گرانول های جامدPET در سیلندر دستگاه ذوب شده و با فشار و سرعت تنظیم شده ­ی دستگاه به درون قالب تولید پریفرم تزریق می گردد. بر روی دستگاه تزریق قالب های پریفرم مختلفی با وزن ها، شکل­ ها و طول دهانه­ های مختلفی نصب می­ شود. از درون صفحه­ های قالب آب سرد جریان دارد که آن را خنک نگاه می ­دارد، این آب سرد توسط چیلری که به قالب پریفرم متصل است تأمین می شود. پس از تزریق PET مذاب به درون قالب پریفرم، به دلیل سرد بودن قالب پریفرم، سرد و جامد شده و پریفرم شکل گرفته نهایی تولید می شود.